over ons

geschiedenis

Serskamp, 11 juli 1973

U gelooft het, of u gelooft het niet, maar ook in het uiterst pittoreske Serskamp kreeg men te “kampen” met de fameuze scoutskriebel… Onze Gemengde Scoutsgroep “Were-di” werd op 11 juli 1973 geboren. Twee gemotiveerde binken mochten zich voortaan de fiere ouders noemen van onze nog steeds bloeiende jeugdbeweging : Jaak Droesbeke en Rik Artois. De eerste vergaderingen hadden plaats in de garage en in de tuin van Jaak. De groep telde toen een twaalftal leden met drie personen in leiding. Serskamp bleek echter heel vlug een scoutsminnende gemeente te zijn en al gauw waren de garage en de tuin van de groepsleider te klein voor de wekelijkse escapades van al dat jong geweld. Zo nam onze scoutsgroep haar intrek in een opgelapt en volledig verbouwd “kiekenskot”. Op het einde van het tweede werkjaar telde de groep reeds 75 leden en er werd een loods gehuurd, gelegen in de Nieuwstraat.

Het scoutsjaar 1982 – 1983 was het 10de werkingsjaar. De leiding werd ernstig uitgebreid met (voor het eerst) mensen van “eigen kweek”. Het 10-jarig bestaan werd gevierd met een grootse “Vlaamse Kermis”, die zich voor het eerst uitstrekte over drie dagen. Het werd een groot succes en sindsdien wordt deze festiviteit jaarlijks georganiseerd op de terreinen aan de verbindingsweg Nieuwstraat – Wetterensteenweg. Op logistiek vlak werd 1984 het jaar van de waarheid. Er werd gebouwd ! Op 25 november van datzelfde jaar werden de lokalen officieel opengesteld. Een historisch moment voor onze jeugdbeweging !

Het was een onvergetelijke dag : het “Cauterhof” was geboren… gelegen in de Schoolstraat in Serskamp. In de loop der jaren heeft onze groep een permanente ledenstijging gekend en wij zijn fier te kunnen zeggen dat we momenteel rond de 240 leden hebben.

De nieuwe bouwplannen waren er al jaren. De nood aan nieuwe, grotere lokalen was hoog en vanaf werkjaar 2015-2016 was het zover: we zaten in nieuwe lokalen! Een dikke 400m² aan welgekomen ruimte waar we nog jaren van kunnen genieten. De lokalen zijn gelegen aan het Esveeka-terrein, wat ons alle gedroomde ruimte geeft om elke zaterdag de meest zotte spelen te organiseren. De jaren die volgden werden de lokalen verder aan- en ingekleed met onder andere zonnepanelen, warmtepompen, een knotsgekke speelberg en bomen. In het werkjaar (en coronajaar) 2019-2020 investeerde het comité in een stuk grond naast de lokalen van +-1,2ha. Nog nooit waren we zo verankerd op onze huidige locatie. Door de aankoop kan onze scoutsgroep genieten van alle mogelijke ruimte om te spelen. Het is een luxe waar veel collega-verenigingen alleen maar van kunnen dromen.

Vandaag, zovele appel- en bloemenslagen, 40 Vlaamse Kermissen en massa’s scoutsavonturen later, zijn we verheugd te mogen zeggen dat de Scouts van Serskamp nog steeds héél actief zijn. Elke zaterdag kapoenen, welpen, kabouters, (jong-)givers en JIN met een voldane glimlach naar huis te zien vertrekken… ’t doet genoegen. Onze JIN’s zouden voor minder popelen om in leiding te staan…

pijlers

Als scouts gaan we voor de volle 100% voor spelen, ravotten en plezier maken. Daarnaast geven we de leden toch graag nog wat andere waarden mee. In onze scoutsgroep is iedereen welkom en mag iedereen meespelen, om dit goed te laten verlopen is het natuurlijk belangrijk dat we allemaal enkele basispijlers voor ogen houden. De basispijlers zijn de vijf principes die centraal staan bij de methode van Scouts en Gidsen Vlaanderen: zelfwerkzaamheid, engagement, medebeheer, dienst en ploegwerk. Ontdek ze hier.

Zelfwerkzaamheid
Scouts daagt je uit: je gaat op verkenning en ontdekt jezelf. Je leert op je eigen benen staan en durft initiatief te nemen.

Engagement
Je kiest bewust voor de scouts en zet je in voor de groep. Op jou kunnen ze rekenen, je houdt je woord.

Medebeheer
Je geeft je mening en luistert naar elkaar. Samen nemen jullie verantwoordelijkheid op en samen zoeken jullie naar beslissingen.

Dienst
Als scout droom je van een betere wereld. Je helpt elkaar en zet je actief in voor anderen en voor de samenleving.

Ploegwerk
Samen sta je sterker. Je leert elkaar kennen, werkt samen en geniet ervan. Waar iedereen zichzelf kan en mag zijn (en worden).